Utrecht - Rome: 7 t/m 14 augustus 2004
Zaterdag 7 augustus: San Albino – Orvieto (92 km)

Zoals gebruikelijk laat uit het hotel (met mooi uitzicht) vertrokken, voor een korte rit naar Orvieto van ongeveer 70 kilometer. We begonnen met een afdaling naar Chiusi (met uitzicht op de Monte Amiata), een goed begin, en toen voor het eerst sinds de Po-vlakte een heel stuk vlak, dat dus lekker snel ging. Vervolgens, met thee, gegeten in Fabro Scalo. Deze dag hebben we onderweg goed gegeten, wat duidelijk hielp bij het fietsen, evenals de genoten goede nachtrust.

Toen een lange klim naar Orvieto, die ook voorspoedig verliep en erg mooi was met uitzicht op Orvieto. Veel bloemen in de berm. In Orvieto wilden we naar de camping, die op het kaartje en volgens een meerderheid van de passanten op een kilometer of 6 van Orvieto zou liggen, bij het Lago di Corbara. Dapper als wij zijn, hebben wij 13 kilometer lang dit meer proberen te vinden, en gevonden, maar zijn we puur op agressie teruggereden naar Orvieto. Daar vonden we een leuk hotelletje. Hier regelde Fouke geheel in het Italiaans een kamer. Natuurlijk alweer lekker gegeten: spagetti, tagliatelle, worst en kip, en toe tiramisu.

Zondag 8 augustus: Orvieto – Viterbo (65 km)

Het was een bewolkte dag, die begon met een flinke klim naar het centrum van Orvieto.

We hebben het fort bekeken,...

...en ook de Dom van Orvieto, en wat rondgefietst.

We verlieten de stad aan de andere kant, onder de indruk van haar onneembaarheid. Over een berg ging het naar Bagnoregio, waar we de Civita, een verlaten stad, bezocht hebben.

Toen door naar Viterbo. Onderweg een heftige regenbui gehad, die niet langer duurde dan het kostte om onze regenjassen aan te trekken. Bij aankomst hebben we, een beetje melig, besloten in Albergo Roma te willen overnachten, dus, na een stop bij de Ufizo Turistico voor een kaart, zijn we daar, nog steeds melig, heengereden. De kamer bleek wat morsig, net als Viterbo zelf, met een “efficient” ingerichte badkamer.

Na een welverdiend diner bij de McDonalds hebben we Viterbo per fiets bezichtigd, in het bijzonder de leuke middeleeuwse wijk San Pellegrino, waar zich het oude pauselijke paleis bevindt. Tenslotte even staan kijken bij een beach-voetbal toernooitje op sokken, en toen terug naar het hotel.

Maandag 9 augustus: Viterbo – Anguillara (55 km)

Na een karig ontbijt vroeg vertrokken uit Viterbo. Eerst sterk stijgend omhoog over de kraterwand van het Lago di Vico, toen vet mountainbikend doot het bos en lekker afdalen naar Ronciglione. Eindelijk weer eens bomen en bossen. In Ronciglione gegeten en via het amfitheater bij Sutri door naar Lago di Bracciano met onderweg de allerlaatste echte klim van de reis. Adfaling met mooi uitzicht op het meer, ook in Trevignano aan het meer wat gegeten.

Het was dus een lekker korte dag en dus lekker vroeg op de camping bij Anguillara, waar we plaatsje 188 tussen de andere trekkers kozen. En dus was er tijd voor een tukje, wat te lezen en in het meer te zwemmen. ’s Avonds het befaamde ham-prei-schotel-zakje gegeten dat wederom goed vulde. Ter afsluiting een kopje thee in het restaurant, en om half elf naar bed.

Dinsdag 10 augustus: Anguillara - Roma (66 km)

Een heroïsche dag, die helaas begon met een enorme hoofdpijn van Carolien. Maar na 2 roze pillen en een extra uurtje slapen begon de dag dan toch echt. En alle romeinse goden bleken ons goed gezind.

De winkel in Anguillara kwam vanzelf langs, we hebben geen wolk gezien, en zelfs de twee beta-mannen die we toevallig tegenkwamen leken aardiger dan ooit. En na elke ‘beklimming’ was weer de vraag: “zie jij Rome al?”. Maar Rome bleek te beginnen met een vieze lelijke voorstad, veel auto’s, chaos en een bordje Roma op de lelijkste plek ooit.

Maar, om 12:36 met 2284 kilometer op de teller, diende het Sint Pietersplein zich aan en leek alles vergeten.

Gedurende twee uur hebben we peinzend en genietend zitten rondkijken, mijmeren en eten. Enkele telefoontjes met het thuisfront, één groot feest.

Per fiets vervolgens door naar de Engelenburcht en het Forum Romanum, dat veel indruk maakte waardoor we zin kregen om dit alles de komende dagen beter te gaan bekijken. En natuurlijk naar het Colosseum.

Maar de praktijk diende zich aan, dus bij een Info-kiosk de route gevraagd naar een camping; deze bleek (zoals verwacht) 12 kilometer verderop te liggen, aan een zijstraat van de Via Flaminia, een heuse autoweg. De camping was snel gevonden en beviel prima, met zwembad, goed sanitair en een leuk restaurant. Super bijzondere dag; beetje onwerkelijk.

Woensdag 11 augustus: Rustdag in Rome I

Beetje uitgeslapen en toen met de bus van de camping om 9:00 vertrokken richting metro-station Prima Porta. Vandaar voor €1 p.p. de metro genomen naar het Colosseum met overstap bij Flaminio en Termini. De rest van de ochtend gezworven over het Forum Romanum.

Elke steen bewonderd en geïdentificeerd. Ook hebben we heerlijk rustig rondgekeken en enige huis, tuin en keuken archeologie beoefend om een beter beeld te krijgen van het Forum. Dit alles onder een wolkenloze hemel.

Zoals achtereenvolgens de boog van Septimus Severus, het huis van de Vestaalse Maagden, de tempel van Castor en Pollux en de zuil van Phocas.

Na een dure eetpauze door naar het Colosseum, waar we zo wijs waren niet in te gaan op een aanbod van een ‘official guided tour’, en lekker zelf kaartjes hebben gekocht en op eigen tempo rondgeslenterd.

Toen weer de Via Sacra op, op weg naar de Palatijn. Hier rondgezworven door het enorme keizerlijke paleis...

... en genoten van alle uitzichten over het Forum Romanum, het Colloseum en de rest van de stad.

Tenslotte via het Forum naar het Capitool gegaan, met wederom mooie uitzichten over het Forum,...

...en via het Monument van Victor Emmanuel II weer terug naar de metro en dus de camping. We waren terug om een uuf of acht, daarna een rustige avond gehad met een bord pasta in het restaurant en toen lekker slapen om alle indrukken te verwerken. Heel goed!

Donderdag 12 augustus: Rustdag in Rome II

Weer een lekker dagje Rome (met weer mooi weer). Net zoals gister met de bus van 9 uur en metro naar Rome gegaan. Eerst op zoek naar de tourist information, waar we te horen kregen dat het onmogelijk is om naar het vliegveld te fietsen, dus door naar een boekwinkel voor een kaart van Rome en omgeving, om zelf een route te vinden.

Toen naar de Sint Pieter waar Carolien bijna niet in mocht wegens een indecente jurk. Eerst de basiliek zelf bewonderd en toen met de trap naar het topje van de koepel,...

...waar we natuurlijk een mooi uitzicht hadden.

Tenslotte via het dak van de basiliek en daarna de grafkelder van Petrus naar buiten.

Na een hotdog begonnen aan een wandeling door Rome. Van het Sint Pietersplein via Castel Sant'Angelo...

naar Piazza Navona, waar we een MEGA ijsje aten. Door naar het Pantheon en de Elefantino.

Next stop het eiland in de Tiber,...

...de Ponte Rotte...

...en via het Forum Boarium (de koemarkt; hier kwamen we de fietsende familie tegen) langs de Palatijn het Forum Romanum op. De Curia, het senaatsgebouw, was deze dag geopend, dus daar zijn we nog naar binnen geweest.

Tenslotte met de metro naar de Piramide van Cestius, naar de Mac bij de Spaanse trappen en de Trevi fontein waar we natuurlijk geld in hebben geworpen: we willen zeker nog eens terugkomen!

Vrijdag 13 augustus: Roma – Lido di Ostia (69 km)

Op deze dag hebben we het onmogelijke gepresteerd: we zijn van Rome naar het vliegveld gefietst. Tijdens het ontbijt op de camping hadden we een route uitgestippeld, recht door Rome. Het eerste stuk ging lekker snel over de autoweg; deze ging de stad in en kwam via een vage omweg weer uit bij de oude Via Flaminia en dus bij het Piazza Navona, waar we weer zo’n superijsje hebben gegeten.

Nog een laatste blik op het Forum Romanum waar we nog snel even de waterfles vulden, en toen op zoek naar de weg naar het vliegveld.

De weg naar het vliegveld was bijzonder lelijk en druk en ook erg saai, maar we arriveerden er na een ‘interessante’ autoweg toch wel.

Tenslotte doorgereden naar de dichstbijzijnde camping waar we ons tentje hebben opgezet, hebben gezwommen in het 50x25 meter bad en uit eten zijn geweest bij het restaurant waar de serveersters erg suf waren. Een laatste kopje thee en toen vroeg naar bed.

Zaterdag 14 augustus: Ostia – Utrecht (79 km)

De wekker stond om 6:10, en om 6:30 waren we na een onrustige nacht uit bed. Om 8 uur waren we ingepakt en om 8:20 verlieten we de camping na enige romeinse burocratie. Stevig doorgefietst, dus om 9 uur op het vliegveld na enkele laatste blikken op de opgravingen van Ostia Antica. Na een ontbijtje hebben we onze fietsen klaargemaakt voor de reis en bagage en fietsen ingecheckt. Nog wat geshopt en gewacht op het licht vertraagde vliegtuig, dat om 12:15 vertrok richting Schiphol.

Onderweg kwamen we langs de kust van Italië en zagen we Elba, Corsica en La Spezia en Genua. De tocht over de Alpen,waar we de Matterhorn herkenden, ging veel sneller dan op de heenweg. Maar toen werd het wolkendek te dicht en zijn we lekker gaan lezen, tot we Rotterdam herkenden, en even later ook de Rotte Meren, Zevenhuizen, Gouda en Haastrecht.

Om half 3 landen we op Schiphol, maar, nadat we de bagage en de fietsen eindelijk hadden, geklaagd hadden over de beschadigingen van de fietsen, de band met gesprongen ventiel hadden verwisseld en een verdiende Whopper hadden genuttigd, begonnen we pas om half 6 met het laatste deel van de terugreis. Eerst 15 kilometer lang Schiphol uit, natuurlijk via de verkeerde kant, en vervolgens via de ANWB bordjes naar Utrecht, dat we via de mooie route langs de Vecht binnenreden. Om 9 uur waren we thuis, na bijna 2500 kilometer. Het was een super vakantie!