Fietsvakantie Utrecht - Rome: 10 t/m 16 juli
Zaterdag 10 juli: Utrecht – Campina (94 km)

En eindelijk konden we dan vertrekken voor onze Grote Reis. In de afgelopen week hadden we allebei veel minder slaap gehad dan noodzakelijk, maar alles leek vergeten toen we om 11:00 vertrokken richting Domplein, het begin van de route.

Na enkele foto’s en knuffels (we gaan!) op het Domplein vertrokken we dan echt. De eerste 10 kilometer waren vreselijk, het leek wel alsof we niet vooruit kwamen. In Nieuwegein hadden we 10 minuutjes regen, maar na de Lekbrug bij Vianen was de vakantie dan echt begonnen, zij het met tegenwind.

Onze eerste lunch was bij mooi weer aan de Linge bij Asperen; het eerste pontje was het pontje bij Brakel over de Waal. Via nog een tweetal pontjes (bij de eerste leuk gekletst, de tweede was gratis) kwamen we zo terecht bij de Loonse en Drunense Duinen, waar we onze eerste Cola dronken bij de Rustende Jager.

Toen door naar Campina, waar we aankwamen bij cambiance ‘De Reebok’. Hier lekker uit eten geweest, met natuurlijk een geweldige ... bingo avond, waar de hele camping heel actief bij betrokken was. We zijn onderweg!

Zondag 11 juli: Campina – Neeroeteren (82 km)

Na nog een nachtje van bijslapen, vertrokken we voor de tweede etappe. De ochtend was een beetje fris, we hebben ontbeten op een bankje met uitzicht op de heide. Terwijl we zaten te eten (gekookte eieren!) kwamen steeds van alle kanten groepen niet-groetende wielrenners langs.

Toen snel doorgefietst naar Malpie, een mooi heidegebiedje bij Oirschot. Toen kwamen we bij Wintelre, dat je uitspreekt als Wintelréé.

Na een broodje kroket (in Bergeyk!) fietsten we met 32 km/uur (goed fietspad!) België in bij de Achelse Kluis. Het was een beetje gaan regenen, en de saaie route, 20 kilometer langs de Zuid-Willemsvaart, maakte het ook niet veel beter, maar na een lekker warm kopje thee in Tongerlo kwamen we dan toch aan op camping ‘Berger Ven’, waar we op een grasveldje ons tentje opzetten. Later arriveerde ook een ligtandem (!), maar zij gingen niet naar Rome.

Maandag 12 juli: Neeroeteren – Raeren (89 km)

Een koude en regenachtige dag. Op tijd vertrokken, en na ongeveer 15 kilometer ontbeten bij het pontje over de Maas bij Berg.

Vervolgens door naar Maastricht waar we een patatje hebben gegeten en een wat spulletjes hebben achtergelaten bij Franca. Direct daarop volgde de eerste beklimming: de Bemelerberg.

In Epen regende het zo hard dat we ons maar hebben opgewarmd met een kopje thee en een stuk kersenvlaai, toen dapper door, België in, waar we op de been bleven door langs de weg in de regen boterhammen met Fred & Ed te eten.

Geëindigd bij pension “Rambo”, waar we voor €40 een grote kamer hadden met ontbijt. De andere gasten waren spoorwerkers die bij Luik de nieuwe TGV lijn aanleggen. Het avondeten bestond uit rijst met Chicken Tonight zonder chicken. De voorspellingen voor morgen waren regenachtig, maar later in de week wel warmer.

Dinsdag 13 juli: Raeren – Schönberg (69 km)

Begon als een grijze, natte dag. De regen begon op de stuwdam van het Lac d’Eupen.

Fouke voelde zich niet lekker en diens fiets ook niet. Fouke werd uiteindelijk gerepareerd door lekkere boterhammen met kleine Babybelletjes in Bütchenbach, diens fiets werd profi afgesteld door een vriendelijke fietsenmaker met zeer grote expertise.

De route bestond vandaag voornamelijk uit Arden; vele beekjes en onverharde paden bergop, door de Hautes Fagnes. Verder ontmoetten we Piet & Clasien in de beurt van Eupen; we zijn hen vandaag meerdere malen tegengekomen, en ’s avonds stonden we samen op de camping, waar we samen een biertje hebben genuttigd. Piet en Clasien gaan ook naar Rome, en zijn vorig jaar naar Barcelona gefietst. Verder 2 jongens ontmoet die ook 5 jaar geleden naar Basel en terug zijn gefietst. Woensdag 14 juli: Schönberg – Grundhof (87 km)

Het weer vandaag was stukken beter; het begon ijskoud (zoals op de foto bij Weppeler), net zoals afgelopen nacht, maar al snel werd het warmer en steeds zonniger. Alleen ’s avonds werd het wat benauwd en miezerig.

Half Nederland leek op weg naar Rome. Naast Piet en Clasien kwamen wij tegen: een chagrijnig stel van middelbare leeftijd, 2x2 mannen die binnen 3 dagen in Basel wilden zijn maar in het geheel niet opschoten, en een stel van onze leeftijd: Marjolijn & Aarjan. Daarnaast zagen wij nog minstens 3 andere tweetallen, één zelfs met fietskar.

Na een fikse klim waren Dasbourg en Vianden weer adembenemend mooi en een beetje thuiskomen. Carolien had hete, dikke, rode oren; Fouke had zere knieëen maar kreeg zalf van Clasien. Eerst kwamen we om 17:30 in Wallendorf (Duitsland) op een camping aan waar we zelfs incheckten, maar dat voelde niet goed; We zijn weer uitgecheckt en doorgereden naar Grundhof, waar een dame, op nog geen 100 meter van de camping, ons door wilde sturen naar Echternach. Fijne camping, zonder andere fietsers. ’s Avonds thee gedronken in een chic hotel.

Donderdag 15 juli: Grundhof – Sierck-les-Bains (66 km)

Lekker rustig dagje vandaag, ook omdat er na Sierck-les-Bains geen campings meer zijn. De dag begon geweldig toen Fouke’s privé postbode (namelijk Carolien) de post bezorgde: 19 (!) verjaarskaarten, dit tot ontroering van Fouke.

Het was een bewolkte dag maar echt regenen deed het nooit. Het was weer ietsje warmer, maar niet benauwd. Op nuchtere maag zijn we door het Müllerthal gereden naar Junglinster, waar we lekkere broodjes en zalf voor zere knieën hebben gekocht. Na een onbijt aldaar zijn we eigenlijk in één ruk doorgereden via de brug over de Moezel in Wormeldange ...

... naar Sierck les Bains, behalve natuurlijk het slagboom-debâcle: de weg na de slagboom was doodlopen, de slagboom kon niet meer omhoog vanwege een trein en daarna een storing, veroorzaakt doordat Fouke de slagboom handmatig probeerde te openen... De rest van de route was zeer vlak, met af en toe zelfs een afdaling.

Hoogtepunt was de grens met Frankrijk. Na aankomst nog Sierck verkend: er bleek zelfs een prominent kasteel aanwezig dat we vergeten waren. Er was zelfs geen restaurant te ontdekken, maar gelukkig wel een Champion, waar we ravioli, oasis, worst en chips kochten: samen met de Kronenbourg een feestmaal!

Vrijdag 16 juli: Sierck-les-Bains – Harprich (96 km)

De dag begon grijs maar het weer werd steeds beter totdat aan het eind van de dag de lucht (voor het eerst) strak blauw was. Ook de temperatuur liep op, het was een lekkere warme dag. We werden vroeg wakker van de vieze mannetjes, dus we waren al vroeg gepakt en vertrokken; dat mocht ook wel want we hadden een lange reis voor de boeg.

We begonnen, na ons ontbijt in Sierck, met een stevige klim, waarna we in één keer 60 kilometer hebben gereden. Onderweg kwamen we de kerncentrale tegen, alsmede enkele plekjes die we nog van 1999 kenden: Lemestroff, waar we schuilden tegen de regen, en Vigy, waar we boodschappen deden en warme chocolademelk dronken met Henk.

Deze streek (zoals hier bij Hayes) ziet er bij lekker weer duidelijk beter uit; toch blijft het een feit dat hier niets te doen is. Zelfs zitbankjes zijn niet te vinden. Om een uur of 2 hebben we zelf gegeten in Bionville-sûr-Nied, om 3 uur hebben we Piet en Clasien gered van de hongersnood: er lagen namelijk ook geen cafés op de route.

Om 17:00 waren we op de camping. Nadat we eindelijk een plekje hadden gevonden en hadden gedoucht (en we de inzinking van Carolien hadden verwerkt), zijn we uit eten geweest met Piet en Clasien. Tenslotte nog samen bij onze tent thee en koffie gedronken.