Fietsvakantie Utrecht - Narbonne: 12 - 18 augustus
Zaterdag 12 augustus: Langres - Pontallier-sûr-Saône (83 km)

Weer vroeg op, tentje ingepakt en vroeg vertrokken na een heftig ontbijt, een vleestaartje (!?), bij de bakker. De eerste kilometers na Langres verliepen voorspoedig, op een enkele regenbui na. De route liep vandaag voor het grootste deel langs het kanaal tussen Marne en Saône, zoals hier bij de spoorbrug over het kanaal bij Oisilly,...

...dit deel van het traject legden we rustig en ontspannen af. Zo lunchten we uitgebreid, kletsten we veel, zagen we veel verschillende dieren, zoals koeien, pony's, roofvogels van dichtbij, reigers, een vos, veel vlinders en een geplette slak, die in stukjes op Carolien's been eindigde. Ook merkten we onderweg een aantal aanwijzingen op, die aangeven dat we ondanks de regen toch het zuiden van Frankrijk naderen: bij Dommarien zagen we de eerste zonnebloemen, de aarde is donkerder van kleur, de dorpen en huizen zijn fleuriger en beter verzorgd, er zijn meer krekels, en er zijn aanwijzingen voor meer buiten activiteiten, zoals party tenten op de camping en jeu de boules. Bij Montmançon kwam de andere routevariant weer bij de onze, maar wij verlieten de route niet veel later om op zoek te gaan naar de camping in Pontailler. Na wat boodschappen (de kranten kopten reeds "l'autumn en l'été") kwamen we vroeg op de camping,...

...waar we in de regen ons tentje opzetten en vervolgens urenlang (gedurende nog meer regen) muziek luisterden, lazen en zelfs sliepen. Om half 9 hield de regen eindelijk op en konden we eten (choucroute), douchen, tanden poetsen en slapen.

Zondag 13 augustus: Pontallier-sûr-Saône - Chagny (90 km)

En toen regende het. De hele nacht, en 's ochtends nog steeds. Toen we echt niet meer wilden wachten hebben we onze tent in de regen ingepakt (meer ingepropt). Bij de toiletten hebben we onder een afdakje ontbeten, en heel slim ook een hotel gebeld, dat 's avonds gelukkig nog een kamer vrij had. Hierdoor hernieuwde onze moed, en pakten wij de route weer op bij het dorpje Premières. Enkele kilometers verderop, in Tart-le-Bas, bereikten wij een bijzonder punt: de helft van de totale tocht. Na een foto (met dank aan een hardloper)...

...gingen we koud en nat verder, om uiteindelijk, bijna droog maar met ongelofelijk veel tegenwind (bergafwaarts stil staan), aan te komen in Beaune, waar we de eerste wijngaarden en lavendel op onze weg vonden: dit is de Bourgogne! Na warme chocolademelk, een wafel en thee trokken we verder, de groene fietsroute volgend...

... door de mooie wijngaarden rond Pommard,...

... Meursault en Puligny-Montrochet. Om 5 uur kwamen we (nu zelfs met zon) aan in Chagny, waar we snel ons warme en leuke hotel vonden. We besloten meteen hier onze eerste rustdag te houden en boekten dus een tweede nacht. Die avond bleek dat op zondag avond vrijwel alle restaurants in het dorp dicht zijn (in de Bourgogne!), en zo eindigden we bij de pizzeria, waar ze ook andere gerechten bleken te serveren. Na slakken, kalfsvlees in crême saus met friet en toe crême brulée en rum ijs, gingen we moe maar voldaan ons bed in.

Maandag 14 augustus: rustdag in Chagny

Wat een rustige rustdag. Eerst uitgeslapen tot 9 uur, toen rustig ontbeten. Vervolgens in de tuin van het hotel de tent te drogen gelegd en op het terras de route en campings verder uitgezocht. Daarna naar de enige attraktie van het Chagny, de Champion supermarkt, waar we in het zonnetje hebben zitten kletsen. Om half 3 op zoek gegaan naar lunch; er bleek op het plein nog 1 mini-pizza te krijgen te zijn, dus daarna weer terug naar de Champion om deze karige maaltijd aan te vullen. Ons toen weer terug getrokken in de tuin van ons hotel,...

...met een biertje en thee. 's Avonds in het exclusief door de hoteleigenaar voor ons gereserveerde grill restaurant gegeten, naar bleek samen met de andere gasten van het hotel. Maar wel lekker gegeten: de mooie stukken vlees werden op een haardvuur gegrild, en met patat, mosterd en wijn opgediend. De avond eindigde bij het dorpsfeest ter ere van Maria-Hemelvaart, waar we een uurtje naar een leuk frans-en-engels-cover-bandje hebben zitten luisteren.

Dinsdag 15 augustus: Chagny - Gibles (99 km)

Na een lekker ontbijt in de ochtend zon in de tuin van ons hotel, vertrokken we via een eigen weg naar Givry, waar we de route weer oppikten, maar niet nadat we inkopen hadden gedaan bij de bakker op deze nationale feestdag. Vanaf Givry tot aan Cluny voerde de route over de voie verte, een fietspad over een voormalig spoorwegtracé. Dit deel liep dan ook als een trein, door de duidelijke route, het lage stijgingspercentage, mooi asfalt en lekker weer. Het viel ons op hoeveel Fransen op deze feestdag ook zelf uit fietsen of skaten gingen. Om kwart voor 1 stonden we aan de rand van Cluny,...

...waar we trots van boekje wisselden. Cluny zelf was erg mooi, we hebben er iets gedronken en zijn toen verder gefietst. Binnen 5 kilometer verandere het landschap totaal. Was de route tot Cluny vlak, opeens zaten we midden in de bergen, met veel groene weiden, naaldbossen, kasteeltjes, kerken...

...en dikke witte koeien. En nog steeds heel mooi weer: nu waren we pas echt in Frankrijk. Nadat we aanvankelijk twijfelden over onze klimmerskwaliteiten (bleek hongerklop) fietsten we uiteindelijk zelfs verder dan we oorspronkelijk hadden bedacht, tot over de pas van de Col de la Croix d'Auterre. Daar vonden we, na een lekkere afdaling (bijna 50 km/h) een camping bij een oud en mooi gelegen kasteel. We kregen het laatste plekje (een grasveldje was voldoende geweest), zetten ons tentje op en aten, terugdrenkend aan de Bourgogne, Boeuf Bourguignon. Nog effe douchen, en toen naar bed!

Woensdag 16 augustus: Gibles - St. Just-en-Chevelet (102 km)

Na weer een hele nacht regen en harde wind vertrokken wij, met besteld brood en al, vanaf een mistige, droge camping. Na de klim naar het dorpje in het bushokje ontbeten, en toen op weg, na een kleine speurtocht. We voelden ons beiden niet optimaal, dus in de supermarkt van La Clayette leefden we ons beiden uit: yoghurt, pruimen en oasis. Even later haperde Fouke's fiets, een beetje olie fixte ook dat. Daarna voelden we ons steeds niet lekker, maar het schoot wel lekker op. Zo kwamen we bij La Loire, en om 13:00 uur fietsten we door Roanne, een oninteressante stad, de grootste tot nu toe. Hier kozen we definitief voor de groene variant door de Forez met veel beklimmingen. Deze begonnen direct na Roanne, langzaam, stijgend naar Renaison. We voelden ons inmiddels wat beter, en toen we ook nog 2 extra flessen Oasis hadden gekocht (wachttijd bij kassa : 20 min.), voelden we ons fit genoeg om de eerste echte beklimming richting de Forez te doen. Het eerste deel van de klim voerde ons van Renaison naar een stuwdam,...

..., het vervolg bracht ons in 2,5 uur in en 20 km van 400 meter hoogte tot 920 meter,...

...een voorlopig record tijdens deze vakantie. Veel applaus ontvingen wij van de plaatselijke wielerclub, die ook omhoog ging en ons maar langzaam inhaalde. Gedurende enkele kilometers bleven we op die hoogte met vele vergezichten,...

...totdat we heerlijk omlaag zoefden (53km/h) naar St-Just, waar we de camping vonden...

...en op een fijn plekje onze tent opzetten en ravioli aten. Lekker douchen, met tijdens het douchen een flinke plensbui, en toen naar bed.

Donderdag 17 augustus: St. Just-en-Chevelet - Ambert (72 km)

Weer een hele nacht regen. 's Ochtends konden we maar slecht uit bed komen. We vertrokken toch nog (droog!) om negen uur, maar na de korte klim van de camping terug naar naar St. Just en boodschappen aldaar (met markt), hebben we toch maar eerst rustig ontbeten. Zodoende vertrokken we pas rond tien uur, allereerst voor een vlak deel (dachten we), dat helemaal niet vlak was en ook niet echt opschoot. Pas tijdens de beklimming van de eerste (van drie) cols kregen we de smaak te pakken, waardoor dook de 2e klim goed ging. We lunchten in Le Brugeron.

Door het klimmen en de uitgebreide lunch was het toch al weer half drie toen we aan de derde klim begonnen. Tijdens de klim zag Fouke een heus hert wegschieten. Intussen was het ook nog eens heel hard gaan waaien, tegenwind natuurlijk, waardoor we zelfs tijdens de afdaling van de 3e klim...

...hard moesten werken en soms zelfs stilstonden. Dit maakte dat we het in Ambert voor gezien hielden en daar lekker naar de camping gingen. Na een douche waren we er weer een beetje bovenop en zijn we uit eten geweest in de brasserie van de camping. Tanden gepoetst, en lekker geslapen in ons fijne tentje.

Vrijdag 18 augustus: Ambert - Coubon (91 km)

Het was een heel regenachtige en stormachtige nacht, de regen kwam met bakken uit de lucht. Maar toen we opstonden, was er (voor het eerst deze vakantie) letterlijk geen wolkje aan de lucht. Na ontbijt (een escargot) waren we al snel in Arlanc, waar we langs de weg een echt ontbijt nuttigden. Hiermee bedwongen we eenvoudig de ongelofelijk mooie klim door het dal bij Bonneval...

...naar La Chaise Dieu. De lucht was strak blauw (alsof je de ruimte inkeek), de zon scheen volop waardoor alle kleuren groen goed uitkwamen, er kabbelde bergbeekjes langs de weg, en waar de zon de weg raakte verdampte het water waardoor alles lekker rook. Na de lunch bij de abdij van La Chaise Dieu...

...fietsten we over de hoogvlakte, met vele onvergetelijke vergezichten en op de achtergrond een hoog gebergte. Allègre was een heel mooi dorpje op een heuvelflank met de resten van een oud kasteel,...

...die we nog lang achter ons zagen. Toen volgde een lekkere lange afdaling tot het kasteel van Polignac,...

...dat hoog boven de vallei uittoornde. Hierop volgde een korte klim, die beloond werd met een indrukwekkend uitzicht op Le Puy,...

...Gay Capital met z'n roze mariabeeld op een rots, vol wanhopige pelgrims op zoek naar een (onze!) handdoek - dus die hebben we snel ingepakt. Hier in Le Puy voegde onze groene variant door de heuvels zich weer samen met de variant door het Loire dal. Door een spiturige chaos navigeerden we snel de stad weer uit, om - na wat boodschappen in de grootste supermarkt ooit - zo'n 10 kilometer verder te eindigen in het lieflijke Coubon aan de Loire, omgeven door vele kasteeltjes. Hier weer ons tentje opgezet op de camping, macaroni en sla gegeten, met rijstepap toe. Lekker gedoucht en toen naar bed.