Fietsvakantie Utrecht - Narbonne: 5 - 11 augustus
Zaterdag 5 augustus: Utrecht - Eindhoven (101 km)

Nadat we nog even boodschappen hadden gedaan, opgeruimd, schoon gemaakt, websites aangepast, laatste dingen ingepakt en geveegd hadden, vertrokken we, uitgezwaaid door de buren, om 1 uur richting domplein, waarmee we dan toch officieel vertrokken waren.

Via Culemborg (pontje!) en Buurmalsen kwamen we over de brug bij Zaltbommel...

...en ook bij wegrestaurant De Lucht - leuk om te fietsen waar je normaal alleen met de auto komt - waar we zeer tevreden een Whopper aten. Toen door naar Den Bosch, waar we via een onverwacht mooie route omheen fietsten naar Vught. Na een lang stuk langs de A2 kwamen we in Best, waar we via een slimme route doorstaken naar vliegveld Eindhoven, en dus naar Sander en Lesley. Het was de hele dag stralend mooi weer, op een zeer lokale flinke bui bij het vliegveld na. Bij Sander en Lesley werden we warm onthaald, verwend met een douche, een lekkere maaltijd en een gezellige avond. We zijn op vakantie!

Zondag 6 augustus: Eindhoven - Neerlinter (111 km)

Na een heerlijk ontbijt met tosti's werden we uitgezwaaid door Lesley en Marnix, em bracht Sander ons naar de route in Waalre. Helaas ging Carolien na een paar kilometer hard onderuit, waardoor ze een grote wond op haar knie en een flinke schaafwond op haar elleboog opliep, en ook veel blauwe plekken. Maar na een korte pauze en verzorging van de wonden konden we toch onze weg vervolgen. Na een mooi stuk door Malpie...

...dat ook onderdeel uitmaakte van onze route naar Rome, reden we bij Neerpelt België in. De route, die onder meer een oude spoorwegbedding volgde, was uitermate goed bewegwijzerd, en was erg mooi, veel groen in de bossen en open velden, veel mooie en bijzondere huizen, goed asfalt en af en toe onverhard. Ook kwamen we langs het Vlaams mijnmuseum in Beringen-Mijn,...

...namen we cola in Schaffen bij Diest en kwamen we na een 2e spoorweg-fietspad op een hele rustige, paradijselijke camping in Neerlinter,...

... waar we na een douche 's avonds heerlijk hebben gegeten en gekletst met de gastheer/kok van de camping, met een fietser die net terug was van een fietstocht naar Barcelona en zijn amerikaanse vriendin, die bij de amerikaanse marine zit.

Maandag 7 augustus: Neerlinter - Houyet (113 km)

Na een ongeloofelijk lekker en luxe ontbijt (omelet, broodjes met ham es kaas, aardbeientaart) vertrokken we richting Dinant. Via Tienen en Hoegaarden kwamen we op het RaVeL2 pad,...

...dat we reeds kenden van onze route naar Parijs. We hadden geen last van de vermoeidheid die we normaal op een 3e fietsdag ervaren, en dus schoten we erg op en maakten we op dit pad gemakkelijk veel kilometers. In Namen vonden we deze keer veel sneller de weg, en het stuk naar Dinant langs de Maas...

...verliep vele malen beter dan vorig jaar. Zo goed zelfs, dat we besloten niet al in Dinant op de camping te gaan, maar vast de eerste Ardennen te beklimmen. Een viertal klimmetjes met mooie uitzichten en een mooi kasteel brachten ons, zij het nu wel vermoeid, naar de camping in Houyet, waar we ons tentje opzetten. Het weer was vandaag goed, op een buitje tijdens het eten na.

Dinsdag 8 augustus: Houyet - Jamoigne (90 km)

Om half tien vertrokken we van de camping, eerst naar de bakker en daarna naar een bankje bij het station voor het ontbijt. De eerste fietskilometers verliepen eenvoudig via een voor ons nieuw RaVeL2 fietspad met deze keer zelfs een spoortunnel. Daarna volgde het ene na het andere dorpje met steeds centraal gesitueerd een kerk.

De route klom op deze iets koudere maar wel mooie dag naar vele Ardennentoppen en topjes. Het was erg mooi en iets harder werken dan de dagen hiervoor. We gingen snel door water en proviand heen, maar in Bertrix konden wij ons uitleven in de lokale supermarkt: babybel, melk, worst, bifi's, chocopasta, fruit en ravioli voor 's avonds. Dat was ook wel nodig, want Fouke onderging een heuse dip, een derde dag op de vierde dag? Na een picnic, waarbij we gestoord werden door eenden, ganzen en grasmaaiers, fietsten we toch nog ongeveer 25 kilometer over de laatste heuveltoppen en topjes - waar we met 40 km/h overheen knalden - tot de camping bij het kasteel van Jamoigne,...

...waar we na de ravioli, een kopje thee en een douche vroeg naar bed gingen. Morgen naar Frankrijk!

Woensdag 9 augustus: Jamoigne - Villers-sûr-Meuse (112 km)

Goed gemutst vertrokken we vroeg, na een frisse, vochtige maar wel lekker lange nacht en een uitgebreid ontbijt bij de bakker, uit Jamoigne. Al snel kwamen we bij de grens met Frankrijk bij Breux,...

...altijd weer een feestelijk moment. Nog voor Montmédy probeerden we het gekraak en gepiep uit Carolien's stuur te verwijderen, maar zelfs de met moeite gevonden fietsenmaker in Montmédy kon ons niet helpen. Gelukkig kon het geen kwaad. Na de lunch in Montmédy vertrokken we dapper richting Verdun. De dorpjes volgen elkaar op, met in Louppy zelfs een mooi groot kasteel. Vanaf daar verliep alles wat moeizamer, eerst een lange onafgebroken weg naar Brandeville, vandaar een zware klim (voor deze fase van de reis) gevolgd door vele vele kilometers langs de Maas door een glooiend landschap. Met de laatste krachten Verdun...

...gehaald, dat echter zo lelijk was, dat we na de boodschappen snel verder gingen. Wel maakte alle verwijzingen naar de verschillende slagen en oorlogen indruk op ons. Ook Dugny was lelijk, en het daarop volgende hotel (in een kasteel) was weer iets buiten ons budget, behalve misschien de bezemkast dan. Vandaar dus de toch nog lange afstand die we ondanks alle vermoeidheid toch nog hebben afgelegd. De camping à la ferme...

...waar we uiteindelijk ons tentje opzetten was dan ook een aangename verrassing. Na een blik cassoulet, chocolade mousse en een kopje thee, weer lekker naar bed.

Donderdag 10 augustus: Villers-sûr-Meuse - Vaucouleurs (85 km)

Het was vandaag een bewolkte, wat frissere dag met slechts een druppel of 10, letterlijk. We vertrokken na een goede nacht slaap op zoek naar een bankje voor ons ontbijt, dat we pas enkele dorpjes verder vonden, compleet met gezelschap van de lokale bevolking. Tot St. Mihiel ging 't erg snel, en ook na de boodschappen bij de Champion aldaar vlogen we de langste beklimming van de dag over. Boven hadden we een prachtig uitzicht over Woinville, het lac du Madine en op de Butte de Montsec,...

...een grieks aandoend monument voor oorlogsslachtoffers, boven op een prominente heuvel. Ook na de lunch in Montsec gingen we als een speer, zwaaiden we naar een passerende trein die beantwoorde met een zware claxon, en bleven we nog 15 kilometer lang de Butte de Montsec achter ons zien. De route vervolgde haar weg door een zeer groot bos, het Fôret Domaniale de la Reine. Aan het eind hiervan volgde de eerste route splitsing, waar we voor de variant via Langres kozen. Via een lunch in Boucq kwamen we met veel meer moeite (vals plat omhoog, tegenwind) aan in Vaucouleur, waar we incheckten in het Le Hotel Relais de la Poste.

Na een douche gingen we op ontdekkingstocht in dit stadje, maar we ontdekten slechts de enige echte reden voor alle oorlogen in dit gebied: deze streek is zo saai, rommelig en vervallen, dat steeds weer oorlog uitbrak wanneer Frankrijk of Duitsland aangaf het gebied te willen afstaan... 's Avonds dan maar in ons eigen hotel gegeten, iets vogelijks, kaas, fruitsoep, carpaccio en iets met geitekaas. Erg lekker. Laatste kopje thee, en toen naar bed.

Vrijdag 11 augustus: Vaucouleurs - Langres (126 km)

Wat een super dag! Na een in eerste instantie onrustige nacht stonden we vroeg op omdat we veel kilometers wilden maken. En dat lukte. Na een lekker, niet eens heel karig ontbijt zaten we vroeg op de fiets, en zochten we nog snel even een bakker op. We besloten enkele Benjaminse kilometers terug te pakken door tijdelijk de route te verlaten voor een kortere variant, die ook prettig fietsen was. De regen, waarmee we 's ochtends wakker waren geworden, keerde terug en hield de hele ochtend aan, zoals hier bij het romeins amphitheater in Grand.

Maar dat deerde ons niet, en om 12 uur hadden we al 52 kilometer op de teller staan. Bij Busson reden we de Champagne in, in Reynel was het droog en hebben we geluncht. In Andelot waren we Paul een tweede keer te slim af en namen we een snellere èn kortere route. 's Middags nam de regen af en bleef ons tempo hoog, pas bij het kanaal voor Langres...

...begon het te regenen, of beter, te gieten. Toch arriveerden we in Langres, met reeds 119 kilometer op de teller, al een nieuw record. Vanwege de regen zijn we toen ook nog doorgereden, omhoog richting de citadel van Langres, op zoek naar een hotel. Die bleken echter allemaal 'complet'. Gelukkig bleek ook de camping boven op de citadel te liggen,

als onderdeel van de oude stadsmuur. In een tijdelijke regenpauze hebben we snel de tent opgezet en gekookt, het nuttigen van de maaltijd vond noodgedwongen in de tent plaats. Nog wel even (warm!) gedoucht, en toen lekker slapen.