Utrecht - Parijs: 30 april t/m 8 mei 2005
Zaterdag 30 april: Utrecht – Alphen (103 km)

Later vertrokken dan we van plan waren, maar veel eerder dan vorig jaar, dus toch nog een beetje uitgeslapen. Tot de Rustende Jager was het een feest van herkenning: de Diefdijk ging beter dan vorig jaar, bij Asperen smaakten de gehaktballen weer heerlijk, alle pontjes voeren op koninginnedag, en bij de Rustende Jager schenken ze nog steeds Pepsi cola. Lekker waren ook de kopjes thee en de Udenhoutse Broeders, een soort krentenbol met honing-kaneel vulling.

Vertrek in Utrecht

De Betuwe stond mooi in bloei, met veel jonge geitjes en lammetjes. Veel van de kerktorens waren versierd voor koninginnedag, evenals veel huizen. Vanaf de Rustende Jager bracht de route ons door Tilburg, en vanaf daar ging het over een fietspad over een oude spoorbedding. Dit ging dus lekker snel. Bij Alphen zijn we “uit de trein gestapt” en vonden we gemakkelijk de grote camping, waar we snel ons tentje opzetten en patat met saté en schnitzel hebben gegeten bij de taveerne, onderwijl de vaste-gasten camping-jeugd bekijkend.

Het was vandaag een aangename temperatuur, veelal bewolkt en slechts 3 druppels regen: prima!

Zondag 1 mei: Alphen – Leuven (101 km)

De wekker ging om 7:30, maar we moesten nodig nog een uurtje blijven liggen. We hebben tenslotte vakantie. Na ongeveer 10 kilometer, en 18 (of zo) grensovergangen, hebben we in het laatste stukje Nederland ontbeten met gehaktbal en Fred & Ed. Toen verder het Belslijntje gevolgd naar Turnhout, een leuk stadje, waar we gepind hebben (altijd een issue in België) en brood gekocht hebben (hier kan dat weer wel op zondag).

De camping in Alphen

Toen door naar Herenthals, waar de grote markt opgebroken was. Vlak daarna (op 50 kilometer) had Carolien een serieuze inzinking, want behalve wat crackers en een flink ijs bij het “IJsboerke” had Carolien niets gegeten. Eten en Isostar deden wonderen.

Via een oude spoorroute naar Aarschot gefietst, en daarna langs de prachtige Dommel naar Werchter en naar de watermolen bij Rotselaer. In Aarschot hadden we trouwens een super broodje döner kebab met champignons gegeten.

Onderweg in Belgisch Brabant

Toen was het tijd om de camping in Kessel-Lo bij Leuven te zoeken. De plaats wist Fouke op briljante wijze (eervolle vermelding voor navigatie) te vinden. De camping zelf bleek helaas niet meer te bestaan: de grond werd verkaveld. Daarom door naar Leuven, waar we op 2 straten van de Oude Markt een fijn hotel vonden, met garage voor de fietsen. Gedoucht, en toen terug naar de Oude Markt voor een lekkere salade met geitenkaas en bier/ijsthee. Nog een rondje rond de kathedraal gelopen om te genieten van de zwoele zomeravond, leuke sfeer en een groepje straatmuzikanten. Daarna terug naar het hotel.

Het was de hele dag supermooi weer (ongeveer 25 graden), met een strak blauwe lucht en ’s middags lichte bewolking. Wel veel tegenwind.

Carolien op de Oude Markt in Leuven

Maandag 2 mei: Leuven – Dinant (100 km)

Na een lekker ontbijt (broodjes, cereals, zoete broodjes, yoghurt, Salut kaas en fruit) en een kaartje aan Luuk (welkom!) vertrokken we in de regen. Aan het eind van de straat kwamen we 6 dames tegen die ook naar Parijs gingen. Al bij de erg mooie oude abdij konden de regenjassen uit. In Hoegarden aten we een broodje gezond en namen we het Ravel2 pad, dat ons via een Champion naar Namen bracht: een mooi pad met veel openbrekende landschapjes.

Namen

Vanaf Namen langs de Maas naar Dinant gefietst, met tussendoor een zeer nodig slaapje voor Fouke. Er stonden veel campings in het boekje, maar uiteindelijk, na veel rondzwervingen, vonden we de onze aan de oever van de Maas. Daar stonden René en Ine, een echtpaar uit Helmond, met wie we wetenswaardigheden hebben uitgewisseld. Pasta met pesto uit een zakje gegeten, een toetje, lekkere broodjes en thee toe.

Dinant vanaf de camping

De voorspellingen waren de gehele dag onweer, maar na de eerste bui van ongeveer 20 minuten hebben we een stralende dag gehad met wel veel wolken en zo nu en dan een miezertje.

Dinsdag 3 mei: Dinant – Forges (74 km)

Onze “rustdag”. Om 7 uur ging de wekker, om 8:30 nog steeds. Toen zijn we op ons gemak opgestaan, maar met regen. Toch een snelheidsrecord gevestigd, want al om 9:30 zaten we op de fiets, zonder regen. We hebben uitgebreid boodschappen gedaan in Dinant, en vervolgens ontbeten met pannekoeken. Daarna zijn we pas echt vertrokken.

Hastière weer terugzien was leuk, het fietspad naar Mariëmbourg was lekker snel (weer een oud spoorlijntje). Vanaf daar zijn we toch nog doorgefietst naar de volgende camping, iets na Forges. Onderweg werden we begroet door koeien. Het weer was goed, zoiets als gisteren maar iets koeler en iets droger. En oh ja, tegenwind.

Met ons onderweg naar Parijs zijn:
· 6 dames uit Noordwijkerhout die we in Leuven al tegenkwamen.
· 7 snelfietsende mensen van onze leeftijd, uit Utrecht en Maastricht.
· 2 racefietsers, een jongen en een meisje, die nu naast ons op de camping staan.
· René en Ine, met wie we vanochtend op de camping stonden.

We hebben als enige in het restaurant van de camping gegeten: spagheti carbonnara, pizza vivaldi en friet.

Woensdag 4 mei: Forges – Laon (83 km)

Om 7 uur ging de wekker, om 7:30 werden we echt actief, en om 9:10 vertrokken we, met ontbijt achter de kiezen(!) in de stromende regen. De regen kan ons echter niet deren, en vol goede moed reden we de grens over en door de eerste bossen van Frankrijk. De stromende regen werd miezer en soms zelfs droog, maar het bleef grijs. De route voerde ons van dorpje naar dorpje, er waren geen winkels of andere afleidingen.

Monceau le Waast

Op 40 kilometer vóór Laon begaf Fouke’s buitenband het: er ontstond een bult, eerst een kleintje, maar steeds erger. Gelukkig kwamen we René en Ine tegen, die ons een reserve buitenband gaven. En gelukkig maar, want nog geen 10 kilometer later knalde Fouke’s band. Met behulp van René en de reeds genoemde reserveband werd Laon uiteindelijk bereikt, weer in de regen, maar nu met onweer.

De kathedraal van Laon

We zijn, na een nieuwe band gekocht te hebben, naar de bovenstad gereden, waar we het eerste hotel namen. Direct hebben de band verwisseld, en vervolgens, na een douche, zijn we lekker uit eten geweest. En hebben we een blik op de bijzondere kathedraal geworpen.

Donderdag 5 mei: Laon – Pierrefonds (74 km)

Na een frans ontbijt bleek Fouke’s nieuwe band nog prima. Dus vertrokken we met droog, maar zó koud weer. Het werd de dag van de kleine reparaties: eerst Fouke’s remmen vervangen en afstellen, en later Carolien’s tics verhelpen (schroefjes aandraaien).

De reis verliep verder voorspoedig, het fietsen ging lekker, mede dankzij de bakker die wel open was met hemelvaart en het restaurant in Coucy, waar we hebben gelucht met pizza en chocolat chaud.

Het kasteel in Pierrefonds

Bij het eerste blik op de eindbestemming Pierrefonds riepen we allebei uit: “Ooooh” vanwege het mega kasteel. In Pierrefonds dus naar de camping (die was complèt maar niet voor ons), waar we aan de risotto gingen. In het dorp nog enkele gateaux gegeten met uitzicht op het kasteel. Op de camping een kopje thee en daarna naar bed. Morgen naar Parijs!

Vrijdag 6 mei: Pierrefonds – Paris (114 km)

We vertrokken vroeg in de regen, maar vanaf het ontbijt op het plein was het alweer droog en vandaar werd het alleen maar beter. We hadden goede fietsbenen, steeds sneller kwam Parijs dichterbij.

La Géode

De eerste tekenen van Parijs waren de vliegtuigen bij Charles de Gaulles, ook zagen we om 15:45, na 74 kilometer, een glimps van de Eiffeltoren in de verte. Na zo’n 25 kilometer langs het kanaal bereikten we om 18:15 de Notre Dame (111 kilometer van Pierrefonds, 644 van Utrecht).

Arrivés à la Notre Dame

Daarna hebben we snel een leuk hotel gevonden dichtbij Gare du Nord, en dicht bij een Mac, waar we dan ook lekker hebben gegeten. En toen: op stap in Parijs. Met de metro naar de Eiffeltoren, die mooi verlicht afstak tegen de zwarte hemel (het was nl. al avond). Al snel besloten we met de trap naar boven te gaan, waar we uitkeken over nachtelijk Parijs. De Eiffeltoren leek trouwens wel een kerstboom. Toen terug naar het hotel en lekker naar bed, met loden benen.

La Tour Eiffel

Zaterdag 7 mei: Parijs

Het was een slome, maar heel leuke dag in Parijs! De dag begon regenachtig, maar werd steeds mooier en zonniger, maar het bleef een beetje bewolkt. Achtereenvolgens hebben wij bezocht: de Sacre Coeur, Montmartre, de Arc de Triomph, de Champs Elysées, la Place de la Concorde, het Centre Pompidou (lelijk!), langs de Seine, het Louvre en de glazen piramide, de Tuilleries, toen lekkere (echte!) chocolademelk gedronken bij een heel duur (vanwege de locatie) café.

Champs Elysées

De voet van de Eiffeltoren

Door naar de Eiffeltoren, waar we bij brasserie “Pont de Seine” hebben avondgegeten. Tenslotte via de Eiffeltoren en de Moulin Rouge terug naar het hotel. Allebei vonden we de metro fijn: een goede uitvinding!

La Place de la Concorde

Zondag 8 mei: Parijs – Utrecht

Om 10:58 vertrok de TGV van Gare du Nord naar Lille. Daar haalden we, dankzij de 7 fietsers uit Utrecht en Maastricht, binnen 8 minuten de aansluiting naar Antwerpen. Deze trein had vertraging, en dat werd netjes omgeroepen: “...een vertraging van 3 of 4... minuten”!. Ook in Antwerpen (mooi station) verliep de overstap eenvoudig, we hadden een half uur, en eenvoudig bereikten we Rotterdam. Terug in Nederland hadden we natuurlijk te maken met de NS, dus: vertraging en omleidingen.

In Utrecht aangekomen haalde Carolien een laatste Whopper, terwijl Fouke zijn lekke (alweer) achterband verving. Rustig naar huis gefietst, waar we het beginpunt van onze route nog net zo aantroffen als we het hadden achtergelaten.